torsdag 22. mai 2008

Hvorfor blogging i naturfag?

Etter å ha blitt inspirert av Tanketråder, Mitt hJørne av web'en og ikke minst etter forlesning og kurs med Jan Arve har jeg prøvd meg så smått med blogging. Til nå har jeg hatt nok med å ta inn over meg all informasjonen som jeg finner på de norske bloggene, og jeg har ikke beveget meg særlig ut på de engelskspråklige. Min motivasjon for blogging er å prøve ut programmer og web 2.0 teknologi slik at jeg kan bruke de i min egen undervisningen. Når jeg tar i bruk nye program går det overraskende mye tid, så det gjelder å kjenne programmene godt. Videre vil jeg at bloggen min kan bli en ressurs for elevene og andre lærere. Jeg har til nå ikke vært noe skrivende menneske, men det tar seg opp kjenner jeg. Refleksjonen jeg gjør rundt programmene og bruken er svært nyttig for meg selv. Min gamle pedlærer sa at vi måtte bli skrivende lærer, det har jeg aldri fått til, men nå tror jeg at jeg har funnet et verktøy

3 kommentarer:

Ingunn sa...

Så fint at du kommenterte hos meg. Det ser ut som du er i full gang, og jeg er glad for at det stadig dukker opp nye blogger med tips of refleksjoner, som din. Du er nå på min leseliste. (HTML-koden for å lage peker i kommentarer finner du dersom du studerer hvordan pekere ser ut i innleggene. Kopier koden, bytt ut med riktig adresse og det du vil at skal være selve pekeren, og vips, en peker i kommentarfeltet.)

Kjetil Nordstrøm sa...

Jeg synes det ser ut som om du er på god vei Erik. Jeg kjenner min respekt for lærerfaget øker gjennom å få innsikt i din (og andres) vilje til stadig å finne nye måter å formidle fagene på. Stå på!

bjolav sa...

Skal elever bli gode i naturfagene er det viktig at de skriver og føler glede med å skrive. Derfor har jeg tro på at blogg kan være et godt didaktisk verktøy for oss naturfaglærere(og andre faglærere selvfølgelig)! Er ikke helt igang enda men det kommer snart. Må bare manne meg opp.