onsdag 4. november 2009

kontroll?


Etter å ha lest Lektor Aksnes kontroll på kontinentet, kom jeg videre til Arne Olav Nygård innlegg if you can't beat'em fuck'em. Et sjeldent harselerende innlegg i edublogg sværen. Det er klart det fint med frihet under ansvar, men for mange lærer er det svært langt igjen før de har en kompetanse som gjør at de kan bevege seg fritt i nettlandskapet. Er det ingen skjær i sjøen i den verden som Aksnes og Nygård beskriver? Er det en grunn til at det er en liten gruppe lærere i Norge som er på Aksnes sitt nivå? Det kreves høy kompetanse for å sette seg inn i alle programmenes irrganger, og huske hvordan en gjør de forskjellige tingene. For ikke å glemme elevene som ikke husker passord og brukernavn, som ikke skjønner hvorfor du ikke kan ta de bildene du vil på nettet (fra forskning.no), som egentlig ikke ser vitsen med å blogge om et emne. som stønner hver gang de må sette seg inn i et nytt program som glogster, timeline, mindomo. Vi drømmer alle om vi kommer dit som Frode i IT rommet beskriver men det er langt igjen for de fleste lærer.

1 kommentar:

Unknown sa...

Jeg ser det samme som du sier. På seminarer og workshop, så er det alltid samme trend - selv om alle nikker når en snakker om pedagogiske poeng og muligheter, så sliter de med å huske passord, klikke riktig og holde orden på funksjonelle muligheter.

Jeg tenker derfor mer og mer i retning av praktisk opplæring i kombinasjon med teori og eksempler. Altfor mange seminarer og konferanser er teoretiske, og da er det kun for menigheten! Hvis en skal nå hjem til lærer Nordmann må en ha større fokus på praktiske ferdigheter

Noe kan en lære seg på egenhånd. Mitt tips er bloggen til Eva Brattvold som tar opp konkret hvilken IKT-kompetanse en bør inneha.