fredag 19. desember 2008

Test av noen program

Av og til er det geit å teste alle verktøyene som finnes på nettet skikkelig. Jeg leste at Nansen besøkte Golgi i Italia for å lære fargeteknikker av mikroskoppreparat, og bestemte meg å prøve hvor mye jeg kunne finne ut om møte mellom de to. Jeg var ikke klar over at Nansen var en stor nevroforsker eller hvem Golgi var. Jeg har i mange år fortalt elevene mine om Golgilegemet som finnes i cellene og hva denne celleorganellen gjør. Nansen startet sin forskerkarrierer med studier i nervebiologi ved naturhistorisk museum i Bergen. Golgi gjorde store oppdagelser av cellestrukturer og var en svært dyktig forsker. Begge fikk Nobelpris. Oppgaven da omtrent som følger. Finn ut mest mulig om hva Nansen og Golgi gjorde i peroden 1882-1888. Kan det finnes bilder av de sammen? Finnes det dagbøker som forteller noe om møte mellom de to? Presenter resultatet med tidslinjeverktøyet Dipity og "plakatprogrammet" Glogster. Jeg roter lett med referanse til kildene, det er ikke lett!

Så til verktøyene:

  • Samle og holde orden

For å holde orden på alle informasjonen brukte jeg google notebook. Programmet fungerer svært godt, det er lett å holde orden på alle lenkene, og ikke minst alle bildene. En finner også lett tilbake til teksten som var interessant. Kan også brukes som en referansekilde.

  • Søkeverktøy og kilder
Jeg gjorde "vanlige søk" i google, wikipedia og answer for å finne informasjon om hovedpersonene, som vanlig får en mange treff. For mer detaljerte søk om Nansen brukte jeg nasjonalbiblioteket og statsarkivene, fant ikke så mye fra Nansens tid i Bergen, men mange fine orginalbilder. Nrk hadde lydopptak, noen filmsnutter og et snodig hørespill. Camilio Golgi var italiensk, og jeg bevegde meg ikke inn på de italienske resursene
  • Presentasjonsverktøy
Ditpity er lett å bruke, fungerer bedre enn xTimelines, men krav om dato til hvert årstall gjør det litt vanskelig. Fin presentasjon og oversiktlig.

Glogster er morsomt å bruke, her stiller det nok krav til noe estetisk sans. Du kan ikke bruke æ,ø, å i programmet, og layouten er ungdomslig.



Ingen kommentarer: