fredag 19. desember 2008

Trivsel men lav motivasjon, hva gjør vi med det?


Det er ikke til å se vekk i fra at mine elever ikke er særlig motivert for å gå på skolen. Trivselen er god men viljen til skole er liten. Dette opplever jeg som frustrerende, det blir til at jeg gjennomfører en undervisning, som elevene ikke finner interessant, men "jeg har i allefall gjort det på tavla" Det kan ses på som en overlevelsesstrategi fra min side. Når vi forventer mer i fagene og elevene ikke yter oppstår det gjerne konflikter, unngår en krav får en derfor ingen konflikt, og i hvertfall elevene er fornøyde. Hva kan vi gjøre med det? Kan pc være løsning? Jeg har lest en del litteratur og fant kanskje noen forslag til løsning i Erling Lars Dale og Jarl Inge Wærness sin bok "Vurdering og læring"
  1. Elevene må få hjelp til å sette korte realistiske, men personlige mål.
  2. Det må legges til rette for valg av oppgaver, tempo og arbeidsformer. Her er pc nyttig. Som en konsekvens av punkt kommer punkt 3 og 4
  3. Skolen må fokusere på individuell mestring og forbedring.
  4. Elevene må øves i elevmedvirkning, planlegging og vurdering av egen læring. Jeg ser mappevurdering som et nyttig redskap her. Punkt 4 leder vider til punkt 5
  5. Elevene må utvikle effektive læringsstrategier
  6. Læringsstrategier gir elevene mulighet til selv å se vanskene de møter i skolehverdagen
  7. Elevene må få se at de forbedrer seg, igjen mappevurdering.
  8. Vurderingen må baseres på kompetansemål og mestring.
Ja det var det, hva gjør vi så? Mange av punktene kan løses med hjelp av en mer digital hverdag enten med utstrakt bruk av web 2.0 eller LMS. Andre må løses ved at mine egne tanker rundt utdervsing endres. En disruptiv bruk av teknologien vi lar elevene kjøpe i dyre dommer gir mange muligheter til å øke motivasjonen. Både Ingunn og June har skrevet om dette tidligere

Ingen kommentarer: