Det er ikke til å se vekk i fra at mine elever ikke er særlig motivert for å gå på skolen. Trivselen er god men viljen til skole er liten. Dette opplever jeg som frustrerende, det blir til at jeg gjennomfører en undervisning, som elevene ikke finner interessant, men "jeg har i allefall gjort det på tavla" Det kan ses på som en overlevelsesstrategi fra min side. Når vi forventer mer i fagene og elevene ikke yter oppstår det gjerne konflikter, unngår en krav får en derfor ingen konflikt, og i hvertfall elevene er fornøyde. Hva kan vi gjøre med det? Kan pc være løsning? Jeg har lest en del litteratur og fant kanskje noen forslag til løsning i Erling Lars Dale og Jarl Inge Wærness sin bok "Vurdering og læring"
- Elevene må få hjelp til å sette korte realistiske, men personlige mål.
- Det må legges til rette for valg av oppgaver, tempo og arbeidsformer. Her er pc nyttig. Som en konsekvens av punkt kommer punkt 3 og 4
- Skolen må fokusere på individuell mestring og forbedring.
- Elevene må øves i elevmedvirkning, planlegging og vurdering av egen læring. Jeg ser mappevurdering som et nyttig redskap her. Punkt 4 leder vider til punkt 5
- Elevene må utvikle effektive læringsstrategier
- Læringsstrategier gir elevene mulighet til selv å se vanskene de møter i skolehverdagen
- Elevene må få se at de forbedrer seg, igjen mappevurdering.
- Vurderingen må baseres på kompetansemål og mestring.
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar