fredag 13. mars 2009

Matematikkvansker


Jeg var så heldig å få være på et kurs om matematikkvansker med Olav Lunde. Han tok opp en viktige problemstilling, hvorfor er det så mange som sliter med matematikken og hva kan vi gjøre med det?. Hovedvekten av elevene i videregående går på yrkesfagligstudieretning, og en stor andel av disse sliter med matematikken. Gro Knudsen (1999) viser at opp mot 50% av elevene på Helse og sosialfag ikke vil kunne bestå eksamen. Jeg synes det er liten fokus på dette problemet og liten satsing på disse elevene. Hva skyldes dette og hva kan vi gjøre? Vi må begynne tidlig! På barnetrinnet fokuseres det mye på lese og skriving, men matematikken blir ofte glemt. Vi arbeider gjerne tradisjonelt med matematikken, å skrive tallene rett og få rett svar blir viktig. Det arbeides for lite med grunnlaget, som telling, tallforståelse, sammenligne, plassverdi, utregning og overslagsregning. Når grunnlaget ikke er på plass, stagnerer elevene, de begynner å mistrives og mister motivasjonen. Det er derfor viktig at det blir en styrking av matematikkopplæring på 1til 4 trinn på linje med skrive og leseopplæringen.

  • Hva gjør vi med elevene som kommer på Vg 1, som kan litt, men som står i fare for å stryke til eksamen?

1 De må kartlegges, gjerne med Matematikksenterets sin test ”Alle teller”.

2 Vi må finne ut hvordan eleven lærer,

3 Kartlegge motivasjon og muligheter.

  • Hva skal elevene lære?

1 Kjenne til og bruke matematisk informasjon eks: oppskrifter, dato, tid, klokke, buss, togtabeller værkart)

2 Regne og bearbeide matematisk informasjon (vurdere fri høyde i tunneler, avstander, arbeidstegninger)

3. Trekke ut resultater og kommuniserer matematisk informasjon (regne om valuta, diskutere ulike reisemål i forhold til pris og lignende).

  • Hvordan skal vi så lære elevene dette?

Gjennom en kombinasjon av direkte instruksjoner og strategi-instruksjon

Spørsmålet etter dette blir hva gjør vi med eksamen, og hva blir viktigst? å lære seg matematikk eller å stå på eksamen?

Gode kartlegginsprøver finnes på Vox.no og Alle teller kan bestilles fra matematikksenteret. På matematikk org finnes en "treningsleir" der du kan finne oppgaver til spesifikke emner

Ingen kommentarer: