onsdag 15. oktober 2008

Klasseromsledelse med Frode Jøssang



Vi opplever det problematisk når elevene utfordrer oss på
1 struktur, 2. Emosjonellt, 3. Verdisyn? Hvordan reagerer vi?
Trekker frem Giddens som snakker om det ontologiske menneske som har en trygghet i seg selv og som derfor ikke er så opptatt av å "vinne" alle situasjoner for å føle seg vell.
Hva skjer i ungdomsskolen som vil få konsekvens for videregående? 1, vagabondering,
2.banale kulturer (skittslenging), 3. Læringsmotstand, det er 200000 barn som har opplevd nederlag i skolen, de utvikler læringsmotstand / nederlagsunngåerer. I videregående skole er fremmedgjøring det største problemet, gutter opplever det som størst problem.
Hvordan lede man klasser, må ha mye spille på, må ikke spille ut de beste kortene i starten. Vær hørbar, men ikke lag støy. Et klasserom består av en offentlig og en privat arena, all type adferd som du vil ha, må bli offentlig (skryt), den negative tas privat med eleven. ikke bruk ultimater. Du må vite hva som skjer i klassen, sosiale strukturer. Viktige elever i klassen må du spille på lag med. Jentense miljø betyr mest for klassemiljøet. Gutter er sårbare for dårlig struktur, jentene er sårbar for dine emosjonelle sider. Med sosial kapital til elevene har du et større spillerom overfor elevene.
Uro skyldes
1.Relasjonelt stress, 2.Normativt stress (fiktive normer er svært drivende), 3.Uheldig ledelse, 4 Uheldig elevsammensetning (stor spredning i elevmassen gir uro). Dynamikken i problemadferd er makt, tilhørighet, spenning denne typen nettverk er ikke emosjonelle. Tydelig voksne har modeller som hjelper i klasseledelsen. Modellene må komme med alternativ til den drivende dynamikken, hvis ikke skapes et tommrom for eleven.
Praksis modeller som kan takle uro
Sårbarhetsmodellen (struktur, relasjon, verdigrunnlag)
Ferdighetstriangelet
1 standard (tydelighet, konsekvent, forutsigbarhet, klarer å roe klassen uten bryte det du holder på med) 2. Kritiske situasjoner (se rakett modellen, ikke spiss situasjonen) 3. Identifikasjon av problemet. Den voksne må bryte de rituelle mønstre, bygger på økosystemisk tenkning, vi må bryte mønster som gjentar seg.
Spiralen begreper som kan beskrive uro1.Avbrudd, 2.Utbrudd, 3.Utspill/innspill, 4,Uthaling, 6.Uro, 7.Spredning, 8.Provokasjoner, 9.Krenkelser
Hva må gjøres for å sikre suksess: samarbeidsfokus(jeg ser dere ... men nå er det..)-aktivitetsfokus (ned i bøkene) -rom- visualitet-forespeiling- prososial kommunikasjon (si hva de skal gjøre).
Rakettmodellen
1 Undervisningsrelaterete tiltak 2.Støttende og bekreftende tiltak, 3. Dialog og forhandling (sammenligner med å gå ned en trapp, laveste trinn, størst konsekvens.) 4. De gode grep, 5. Korrigerende og irettesettende, 6. Konfrontasjoner, 7. Konsekvenser / sanksjoner


Ingen kommentarer: