torsdag 23. oktober 2008

Naturfagkonferansen 08 Åpning

Åpning ved Anders Isnes, Utfordringer i Naturfag.
Forskningeområder for Naturfagsenteret: GLA i naturfag,(gode lærings og arbeidsmetoder) reKrutt (rekrutering, kjønn) Vurdering (vurdering for læring, osloprøven, nasjonale prøver). Nasjonale prøver vil komme også i naturfag. Udir ønsker, handlingsplan for undervisning om bærekraftig utvikling, strategiplan for realfag?, Nasjonal prøver. Naturfag må løftes slik at det blir sett på som viktig i samfunnet, på linje med den statusen science har i utlandet.
Undersøkelser av LK06 viser: for lite samspill mellom planer og læreverk, Læreren får for liten hjelp til underveisvurdering, Grunnleggende ferdigheter får liten oppmerksommhet. liten grad av selvstendighet i de lokale styringsdokumentene, lite kreativitet i lokal implementering av læreplanen, planverket består av tre ulike læreplantyper med hvert sitt syn på kunnskap (Hernes, Clemet, Djupedal),
Utfordringene blir: Fra kompetansemål til delmål til kjennetegn på måloppnåelse, grunnleggende ferdigheter, kompetanser på tidligere trinn må kunne brukes på seinere trinn (elevene lærer ting som de kan bruke senere). Den naturlige skolesekken er et program for styrket innsats for miljø og undervisning om bærekraftig utvikling i grunnskolen (dennaturligeskolesekken.no).
Wenche Erlien åpner Bioteknologiskolen.no 10 undervisningsfilmer om bioteknologi.
Astri Roe: Å lese fagtekster, hva er våre utfordringer? Naturfaglige tekster spiller en stor rolle for læring og forståelse av faget: Pisa viser at det er høy korrelsasjon mellom lesing på fritiden og alle resultater i alle fag. Ikke all lesing er morsom, slitets estetikk! Ord i naturfag har ofte en annen betyding enn i resten av språket. mange rene fagspesifikke ord, mangen bruker elevene sjeldent. Mange av tekstene er svært sammensatte. Tekstene forutsetter ofte at elevene har bakgrunnskunnskap om emnet. Sammensatte tekster er vanskelig for svake elever. Elevene leser i hovedsak "hovedteksten" Noen sentral lesestrategier, forberde lesingen, finne sammenhenger, stille spørsmål, oppklare, tenke høyt.visualisere, lese selektivt, oppsummer lage en god syntese av innholdet.

1 kommentar:

Ben sa...

Wow er bra å være tilbake med eksen min igjen, takk Dr Ekpen for hjelpen, jeg vil bare gi deg beskjed om at du leser dette innlegget i tilfelle du får problemer med kjæresten din og fører til skilsmisse og du ikke Ønsker skilsmissen, er Dr Ekpen svaret på problemet ditt. Eller du er allerede skilsmisse og du vil fortsatt at han / hun skal kontakte dr. Ekpen stavebeslåingen nå (ekpentemple@gmail.com), og du vil være glad for at du gjorde det