fredag 24. oktober 2008

Levende naturfag, et elevaktivt klasserom



Levende naturfag, et elevaktivt klasserom, bakgrunn for bok og foredrag er ønske om å engasjere elevene mer. Variasjon er viktig, når fler elever. mål at elevene skal vise flere sider ved seg selv, snakke realfag, en verktøykasse for læreren. Faglighet må stå stå i fokus. Elvene bruker andre ferdighetr, setter sammen fagstoff ti l en helhet, sammarbeid med andre, bruke egne ord, bearbeide informasjon med å lage et produkt, presentere fagstoffet. Eksempel:Spill gjetteleker, memory, jeopardy, pictionary, puslespill. Brukes før en prøve eller etter et tema en kombinasjon av moro og repetisjon. Lage egne modeller, kunstenrisk DNA (eksempler som bruker snop, sølvpapir og binders, syr i stoff), Dyreceller i i stretchlaken (flanellograf) sjokoladekake m/pynt, en halv melon fylt med gele. Fordøyelses systemet på pappfigur. Kan heve nivået på modellene ved å stille større krav til faglighet instruksjon og rapportskjema. Case utgangspunktet er en tekst en artikkel eks Mehmet saken eller bilder Elevene må tenke gjennom hvilke emner dette berører, Hvor kan vi finne info, hvordan presentere resultatet etterpå. Rollespill med utgangspunkt i utsagn. Lag plakater i en fei, kroppens omsetning av næringstoffer, følgende ord skal være med mat, energi, karbohydrater, proteiner, fett, enzymer, celler, nedbrytning, oppbygning. Fine eksempler, noe treg fremstilling fra foredragsholderene

Ingen kommentarer: